دوشنبه
۱۹ شهریور
بازدید
۶۷۱۶
نویسنده
مدیر سایت
موضوع
دانستنی ها

تاریخچه چاپ

براي آشنايي شما عزيزان در اين قسمت گروه عصر تبلیغ تاريخچه کوتاهي از صنعت چاپ در ايران و جهان راآورده تا سهم کوچکي در پيشبرد صنعت چاپ ايران داشته باشند.

اختراع فنون چاپ درحقیقت به قرن های قبل از گوتنبرگ، كه نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ ثبت شده است آشوریان چند هزار سال قبل از میلاد بر خشت هایی از گل ‌رس مهر می‌زدند. استعمال حروف قابل انتقال نیز میان سال‌ های 1051 و 1058 در چین شروع شد. مخترع این حروف فردی که نامش پی‌شنگ بود و حروف هم از گل ‌رس ساخته می‌شد. حروف دستی و حروف قلعی كه پس از آنها به كارآمد، هیچ یك رواجی نیافت، تا این ‌كه در سال 1440، گوتنبرگ ظاهرا بدون اطلاع از كار چینی‌ها، حروف قابل انتقال را اختراع كرد و برای هر یك از حروف الفبا یك حرف جداگانه به كار برد. حروف متحرك را چینی‌ها اختراع كردند، ولی گوتنبرگ كه حرفه اش زرگری بود، آلیاژ مناسب برای ریخته گری حروف را از سرب و آنتی موآن به دست آورد و سپس نسبت هر یك از این دو فلز را به گونه ای انتخاب كرد كه حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند. او برای مركب چاپ هم فرمول مناسبی یافت و خلاصه با رفع موانع و حل مشكلات عمل چاپ را اجرایی كرد.

حدود 20 سال پس از نخستین تلاش ها ی گوتنبرگ در امر چاپ ،این صنعت با استفاده از سطوح برجسته در ونیز، فلورانس، پاریس و لیون در حدی مختصر و محدود رواج یافت. اما دستگاه چاپ گوتنبرگ، به علت هزینه ها ی بسیار زیاد فقط برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و به همین دلیل تا مدت ها ی طولانی استقبال چندانی از آن نشد. 300 سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، نمایشنامه نویسی آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ سنگی یا لیتو گرافی را درسال 1796 میلادی اختراع كرد.

هر سنگی كه متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می بست ، برای چاپ حدود 750 نسخه عملكرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ قابل چاپ نبود.

اگر چه درباره شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، به نظر می رسد چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه اندازی كرد. میرزا صالح كه از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یك دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد كه آن را در سال 1250 قمری راه انداخت.
چاپ خانه سنگی طی مدت كوتاهی در تهران و بعد اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تاسیس شد و بیش از 50 سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجار، هر چه در ایران چاپ می شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی نیز راه اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن، پس از ورود چاپ سنگی، كنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دوره قاجار دوباره حروف سربی و استفاده از آن رایج گردید.

طریقه چاپ سربی روش نسبتا ساده ای بود: كاغذ روی صفحه ای متشكل از حروف برجسته سربی و آغشته به مركب فشرده می شد و بر اثر فشار، حروف بر صفحه كاغذ نقش می بست. حروفچینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می گرفت، ولی بعدها این كار با دستگاه ها یی كه معمول ترین آن ها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروفچینی خودكاری لاینوتایپ در سال 1886 میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج افزایش یافت. پیشرفت فناوری كم كم باعث شد دستگاه حروفچینی سربی از دور خارج شود و جای خود را به دستگاه الكترونیكی بدهد.امروزه دستگاه هایی با کیفیت و سرعت چاپ بالا وجود دارد که میتوان از کونیکا 1051برای سیاه و سفید و 1060برای رنگی نام برد.

انجام کلیه خدمات پرینت به صورت آنلاین از طریق سایت عصرتبلیغ شامل پرینت آنلاین سیاه و سفید، پرینت آنلاین رنگی، چاپ آنلاین پلات، لیمنت مات و براق، سفارش آنلاین صحافی پایان نامه دانشجویی به همراه پرینت  رنگی و سیاه و سفید روش ارسال بر روی صفحه ارسال آنلاین رفته و با ثبت نام در در سایت گزینه چاپ دیجیتال در سایت را انتخاب کرده پس از انتخاب مراحل فایل شما آپلود و سایت به صورت آنلاین سفارش شما را محاسبه و فاکتور صادر میکند. مجموعه عصر تبلیغ تنها سایت پرینت آنلاین می باشد که سفارش شما را به صورت کاملا دقیق ثبت و با محاسبه تعداد صفحات سفارش شما را ذخیره میکند و  به صورت آنلاین سفارش شما در صف چاپ توسط خود سفارش دهنده قرار می دهد.  

مجموعه چاپ دیجیتال عصر تبلیغ با در نظر گرفتن کیفیت مواد مصرفی و استفاده از مواد اورجینال تونر و کاغذ کیفیت چاپ شما را با سرعت و دقت بالا تضمین میکند. ما در عصر تبلیغ با در نظر گرفتن مشتری مداری تمامی قیمت ها خود را برحسب مواد مصرفی به پایین ترین قیمت ارایه می نمایم.