سه شنبه
۱۹ دی
بازدید
۵۹۳۹
نویسنده
مدیر سایت
موضوع
دانستنی ها

تفاوت‌های چاپ افست و چاپ دیجیتال

 با ظهور کامپیوتر انقلابی در شیوه زندگی کردن ما بوجود آمد، اما چگونه کامپیوترها در صنعت چاپ توانستند انقلابی را به وجود بیاورند؟

 در سال 1400  گوتنبرگ توانست برای اولین بار بر روی کاغذ چیزی را چاپ کند.بعد از آن مردم به دنبال یک راه سریع و ارزان برای چاپ طرح های خود بودند.استفاده از چاپگر های چهار رنگ تا قبل از ادغام فن آوری قدیمی چاپگرها با کامپیوتر های پیشرفته و جدید غیر ممکن بود. این ارتباط بین نسل جدید کامپیوترها با چابگرها، از زمان ظهور چاپ دیجیتال بوجود آمد.

قبل از ارایه تفاوت‌های این دو نوع مختلف چاپ بهتر است با مزایا و معایب هریک از این روش‌ها آشنا شوید. چاپ دیجیتال یک روش کامپیوتری برای چاپ کتاب است که فایل الکترونیکی شما مستقیماً به دستگاه چاپی منتقل می‌شود. رایج‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال شامل پرینتر جوهر افشان یا لیزری است که رنگ‌دانه یا تونر را بر روی انواع مختلفی از بسترهای مختلف شامل کاغذ، کاغذ عکس، بوم و سایر مواد ظاهر می‌سازد. این روش بهترین گزینه برای چاپ سربرگ، چاپ کارت ویزیت، چاپ بروشور، چاپ کاتالوگ، پرینت رنگی ارزان، پرینت رنگی A4، پرینت رنگی میدان انقلاب، پرینت پایان نامه در تیراژهای مختلف استفاده می شود.

چاپ افست یا لیتوگرافی نوعی از چاپ است که نوشته و یا عکس را بر سطح پلاستیکی یک استوانه گردان برمی‌گرداند و سپس آن‌را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کند.

 از چاپ افست امروز بطور گسترده برای انواع چاپ کتاب، چاپ سررسید اختصاصی ، چاپ کاتالوگ، چاپ بروشور ، چاپ پوستر ، چاپ سربرگ ، چاپ کارت ویزیت ، چاپ تراکت ، چاپ ست اداری ، چاپ پاکت نامه و در کل هرچیزی که نیاز این را دارد بر روی کاغذ با تیراژ بالا که معمولا بیش از 1000 عدد یا بیشتر و با کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می گیرد.

 دستگاه های چاپ افست بسته به مدل و یا همان نوع شرکت سازنده، سایز چاپ و تعداد رنگ بکار رفته که به اصطلاح برج های رنگ گفته می شود تقسیم بندی می شوند که بطور مختصر به شرح  بعضی از آنها می پردازیم.

 1- براساس سایز چاپ

 ابعاد دستگاه ها نیز بر این اساس سایز چاپ متفاوت می باشند. دستگاه هایی که برای چاپ افست بکار می رود، چاپ هایی با سایزهای 5*35 سانتيمتر تا 100*70 و یا حتی در موارد محدودی تا سايز 140 *100 مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این نکته بسیار حائز اهمیت است که به علت وجود دستگاههاي با ابعاد مختلف بايد دقيقا محاسبه شود كه كار چاپي ما با كدام يك از اين دستگاهها به صرفه تر می باشد زیرا که هرچه تیراژ چاپ بالاتر ، از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد.

 بعنوان مثال کاری که با ابعاد 25×35 و تيراژ 10000  باشد را می توانیم هم با دستگاه 50 ×70 بصورت دو دور و هم با دستگاه 100×70 بصورت يك دور چاپ کنیم. كه چاپ با دستگاه 100×70 بسیار به صرفه تر می باشد. البته باید هزینه زینگ و فیلم نیز در نظر گرفته شود.

 2- بر اساس تعداد رنگ دستگاه

 دستگاه ها معمولا بصورت تک رنگ، دوررنگ ، چهاررنگ ، پنج رنگ ، شش رنگ ، هشت رنگ و … که شرکتهای سازنده براساس نیاز شما می تواند تعداد رنگهای آنها را نیز بیشتر بکند.

 در چاپ افست هر رنگ به بطور جدا گانه بر روي كاغذ چاپ ميشود و در نهایت عمل تركيب رنگ بر روي كاغذ صورت ميگيرد.برخي از دستگاه هاي چاپ افست داراي يك ستون(برج) رنگ هستند يعني در هر بار مكش كاغذ فقط مي توانند يك رنگ را روي كاغذ چاپ كنند.اما بطور کلی برای چاپ کارهای تمام رنگی از ماشین های چاپ چهار رنگ اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی به اصطلاح دارای چهار برج رنگی می باشد که می تواند طیف وسعی از رنگ ها را بر روی کاغذ چاپ کند. که هر برج رنگ توانایی چاپ یک رنگ از چهار رنگ اصلی را داراست.

 به این چهار رنگ به اصطلاح CMYK گفته می شود. این حروف اختصار نام چهار رنگ اصلی به زبان آلمانی است، که با استفاده از این چهار رنگ همه رنگ ها ساخته می شوند که این رنگ ها شامل چهار رنگ فیروزه ای یا سایان (Cyan)ارغوانی یا مجنتا (Magenta) رنگ زرد یا یلو (Yellow) و رنگ سیاه یا کلید(Black or key)  می باشد.

 در چاپ افست ما می توانیم از یک برج رنگی دستگاه، 10 طیف رنگی مختلف چاپ کنیم. در ماشينهاي چاپ افست براي هر رنگ يك ستون چاپ كه متشكل از سيلندر بستن زينك و غلطك هاي رنگ می باشد.

 تعداد رنگ های بکار رفته در ماشین چاپ، دارای کاربردهای متفاوتی نیز می باشند، مثلا چابگر های تک رنگ برای چاپ کتاب ، چاپ سربرگ، چاپ پاکت نامه و … بکار می رود و ماشین های چاپ دو رنگ برای متن هایی که معمولا دو رنگ هستند و یا چاپ سررسید ها بکار می رود. البته دیده شده برای چاپ کارهای تمام رنگی، از ماشین های تک رنگ هم نیز استفاده شده است که این روش غالبا مورد رضایت قرار نمی گیرد زیرا که هر بار باید یک طیف رنگی آن چاپ شود که این امر سبب بروز هرچه بیشتر خطا در کار می شود.