یکشنبه
۲۴ دی
بازدید
۵۵۴۸
نویسنده
مدیر سایت
موضوع
دانستنی ها

بازار چاپ سه بعدی پزشکی تا سال 2027 به 6 میلیارد دلار خواهد رسید

اسمیترزپایرا طی مطالعۀ اخیری که داشته نشان داده است تا 10 سال آینده، چاپگرهای پزشکی سه بعدی و تولید داروها به این روش رشد سریعی خواهند داشت و از 400 میلیون دلار از سال 2016 به 6 میلیارد دلار در سال 2027 خواهد رسید.

 فناوری چاپ سه ­بعدی در طیف گسترده­ای از برنامه­ های کاربردی و مراقبت­های بهداشتی بکار رفته است تا بتواند مدل­های آناتومیکی منحصر به هر فرد ارائه نموده و ابزار جراحی بسازد که مناسب آموزش باشد و همچنین امر جراحی­های پیچیده را تسهیل نماید. این فناوری می­تواند در ساخت ایمپلنت و پروتزهای مناسب با هر فرد بسیار کارآمد باشد.

اسمیدرز راپرا (Smithers Rapra) طی مطالعۀ اخیری که داشته نشان داده است تا 10 سال آینده، چاپگرهای پزشکی سه­ بعدی و تولید داروها به این روش رشد سریعی خواهند داشت و از 400 میلیون دلار از سال 2016 به 6 میلیارد دلار در سال 2027 خواهد رسید.

اسمیترز طی مطالعه­ ای با عنوان آیندۀ چاپ سه­ بعدی در حوزۀ پزشکی دارویی تا سال 2027 اشاره می­ کند که عامل کلیدی که باعث می­ شود تا این فناوری انطباق سریعی با مراقبت­های پزشکی داشته باشد پتانسیل بالای این فناوری در ارائۀ روندهای درمانی مدرن و منحصر به هر فرد است. با تکیه بر این موفقیت­ها، دانشمندان و صنعتگران در حال حاضر شروع به ارائۀ برنامه ­های کاربردی در زمینۀ بیوپرینت سه­ بعدی و ساخت داروها نموده ­اند.

انتظار می­رود که در 5 تا 10 سال آینده، با استفاده از این فناوری بتواند مدل­های جدیدی برای تست داروها و ایمنی آنها و همچنین ارزیابی تأثیر آنها بر روی بیماران را پیش از مصرف ارائه نمود.

تأییدیۀ سازمان FDA بر اولین داروی خوراکی تولید شده به روش چاپ سه ­بعدی، نقطۀ عطفی برای به رسمیت شناختن پتانسیل واقعی چاپ سه­ بعدی در تولید دارو به شمار می­ رود. یکی دیگر از مزیت­های قابل توجه فناوری سه­ بعدی و ساخت دارو به این روش این است که در مورد بیماری­های خاص، صنعت دارو از ساخت داروهای مولکولی تخریب­کننده عبور کرده و به سمت ساخت داروهای تخصصی و هدفمند حرکت می­کند.

صنایع داندانپزشکی و سمعک­ سازی بیشترین سهم استفاده از فناوری را دارند تا بتوانند دستاوردهای بالینی خود را بهبود بخشند. امروزه به لطف وجود فناوری چاپ سه­ بعدی، تقریبا همه سمعک­ ها متناسب با ساختار گوش فرد ساخته می­شوند. فناوری سه­ بعدی به سرعت در حال تغییر دادن حوزۀ صنعت دندانپزشکی بوده و موجب شده تا دندان­های مصنوعی بسیار مناسب ساخته شود و همچنین ایمپلنت و زیباسازی دندان را تقویت نموده و مدت زمان لازم برای پروتز دندان را به کمتر از چند ساعت کاهش دهد. در روش قدیم، فرد بارها باید به دندانپزشک مراجعه کند و بیش از شش هفته روند اندازه­ گیری، طراحی، ساخت و تعبیۀ این پروتزهای دندانی طول می­کشد.

کیفیت و انطباق­ پذیری بخش­های متداول از مدل­های تشریحی و مصنوعی در طول دوره­ های پیش بینی شده بهبود خواهند یافت و عملکرد این بخش ارتقاء چشمگیری خواهد یافت. برای مثال، سازمان FDA هر سال بیش از 3000 داروی پزشکی را تأیید می­کند و کمتر از 100 دارو که به روش چاپ سه­ بعدی تولید شده­ اند را تأیید می­کند و این نشان می­دهد که پتانسیل تبدیل روش کنونی در داروسازی به روش چاپ سه­ بعدی بسیار بالا است.

به نظر تحلیلگران، آیندۀ چاپ سه­ بعدی در حوزۀ پزشکی دارویی تا سال 2027 روشن بوده و پیش­ بینی می‌کنند که رشد بسیار بالایی در این حوزه شاهد باشیم. این مطالعه همچنین بیانگر کارآمد بودن این فناوری در شخصی­ سازی روند درمان­های پزشکی بوده و با استفاده از آن می­توان راه ­حل­های کارساز و جدیدی ارائه نمود.

 

چاپ سه بعدی،پزشکی،اسمیترز پیرا،ایپینا ,